maandag 2 november 2015

opening en voorbereiding inclusief video


De installatie is een nabootsing van een stukje woestijn in de buurt van Bamako. De combinatie van beeld licht en geluid moet de fantasie van de kijker prikkelen. Het zou leuk zijn als die fantasie omgezet wordt in een verhaal, gedicht of tekening die je opstuurt naar pimvanarkel@gmail.com of plaatsen in het gastenboek van de site wgvanarkel.simplesite.com   Op die site is meer te zien over deze installatie o.a een video en ook de reacties van anderen. 

Hieronder een opname van 4 minuten die een etmaal nabootsen. 








    









Ik heb vijf jaar geleden in De Galerie Bibliotheek Zelhem mijn Beeld- geluid - lichtkoepel  tentoongesteld. De fascinatie voor de combinatie van deze drie elementen wil ik ook nu weer laten zien. Nu niet in een gesloten bijna sacrale ruimte, maar juist in een open ruimte. Het is fantastisch dat ik nu de zelfde plek op een andere manier kan gebruiken.
beeld-lichten geluid koepel 2009

Ik had al heel lang een beeld in mijn kop van een woestijnlandschap met verdwaalde auto onderdelen, waar mijn Land Rover ventilator en enkele andere elementen uit mijn verzameling oud ijzer en onderdelen een plek zouden krijgen. 
Sinds juli 2015 ben ik met de realisering van dat beeld bezig. Spullen moesten verzameld worden, er moest worden getest. Technische ondersteuning voor de bewegende delen en licht en geluid heb ik ingewonnen. Hieronder enkele fragmenten uit mijn dagboek aantekeningen:

drie dagen voor de opening






30 juli. Ik ga op zoek naar auto onderdelen die mogelijk geschikt zijn en kom uit bij de sloper die mij al kent van eerdere gelegenheden. Nu ga ik een toeter en een ruitenwisser slopen.

 



24 augustus. De verzameling is al aardig op orde, maar ik wil meer keuze hebben en kom bij een DS restaurateur in het buitengebied van Silvolde. Wat een pracht plek, wat een leuke mensen, wat een genot om te zien hoe zij daar werken en van oude spullen nieuwe maken. Cradle te Cradle in optima forma. Ik mag een doormidden gezaagde Traction lenen, maar ga weg met een karakteristiek stuur van een Snoek.


6 september. In Zeddam woont Frans met twee rechter handen.Hij adviseert over een pomp voor een zandfonteintje,hij maakt schakelaars voor elektrische verbindingen en samen werken we het idee uit voor een lichtmachine.

9 september. In de kapschuur van een goede vriend storten we een halve kuub zand. Daarmee wordt geoefend met verschillende opstellingen.
Voor de geluidskoepel uit 2009 gebruikte ik muziek van Canto Ostinato van Simeon ten Holt. Nu ga ik weer op zoek naar bijpassende muziek. Verschillende vrienden sturen mp3'tjes en YouTube fragmenten op. Op deze manier kom ik op het spoor van veel nieuwe muziek.. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten